Rabu, 26 Januari 2011

SEMPITNYA DUNIA




Dunia yang luas menjadi sempit kerana rosaknya ahklaq manusia.

Saya selalu membayangkan dunia di bawah sinaran Iman. Alangkah indahnya hidup ini jika semua manusia beriman kepada Allah hingga mereka dapat membezakan antara hak mereka dan yang bukan haknya, melihat kebaikan sebagai kebaikan disamping membenci kejahatan dan kemungkaran.

Jika inilah dunia tempat kita tinggal tentunya kehidupan ini begitu indah dan membahagiakan namun ini hanyalah sekadar impian. Mungkin mustahil untuk semua manusia beriman tetapi tentu bahagia jika dapat hidup di kalangan mereka yang beriman dengan keimanan yang sebenarnya. Kalaupun tak mungkin semua manusia ini akan beriman setidak-tidaknya sinar kebahagiaan ini dapat disebarkan hingga cahayanya dapat dirasai oleh mereka yang tidak beriman. 

Rasulullah SAW telah menyebarkan sinar keimanan ini kepada meraka yang hampir dengannya hingga akhirnya cahaya itu terus tersebar hingga 2/3 dunia. Dari pemimpin masyarakat hinggalah kepada budak gembala kambing mengenal hak mereka. Lihatlah bagaimana suatu hari Saidina Umar bertemu dengan seorang budak gembala kambing lalu diberikan tawaran harga yang tinggi kepada kambing jagaannya. Kanak-kanak itu enggan walaupun diyakinkan bahawa tidak ada sesiapa yang akan mengetahuinya bahkan kanak-kanak tersebut lalu bertanya kepada Saidina Umar (yang menyamarkan diri sebagai orang biasa) "Fa aina Allah" (maka dimana Allah). Soalan ini menjadikan Saidina Umar terdiam kagum dengan keimanannya. Tetapi lihatlah sekarang...segala-galanya tidak selamat. Jika ada kesempatan sahaja semuanya akan dikebas orang hatta anak-anak gadis menjadi mangsa kerakusan nafsu manusia bahkan abang, ayah atau datuk yang diharapkan menjaga kehormatan mereka juga mengambil kesempatan ke atas anak gadis jagaan mereka.....harapkan pagar, pagar makan padi.

Kerosakan akhlaq manusia ini menjadikan dunia yang luas ini semakin sempit dan meyesakkan nafas untuk kita terus hidup dan meneguk erti kebahagiaan.



Tiada ulasan: