Rabu, 26 Januari 2011

MENDAKI KEPUNCAK DUNIA




Mendaki ke puncak jiwa merupakan satu perjalanan yang benar-benar mendidik jiwa dengan kemahuan yang tinggi. Kita bukan saja letih fizikal tetapi jiwa kita juga akan dihurungi segala kelemahan, putus asa, jemu, rasa tak mampu dan sebagainya. Mencabut segala kelemahan ini dari diri kita akan menjadikan kita manusia yang luar biasa. Mencabut segala perasaan ini memerlukan kejelasan matlamat dan iradah yang tinggi. Iradah ini kadang-kadang boleh dipaksa; kalau dah mendaki selama 25 Tahun, takkan kita akan berpatah balik.

Dalam keadaan yang tertekan dan terpaksa ini kita kan membangkitkan kekuatan emosi kita untuk melawan segala kelemahan yang melilit jiwa. Satu lilitan demi satu lilitan kita rungkaikan hingga jiwa kita terasa bebas dan mampu melonjakkan keazaman dan daya juang. "Untuk menjadi manusia luar biasa, kita perlu keluar dari perangkap orang biasa; makan minum kita, tidur baring kita dan persekitaran kita mestila luar biasa hingga menimbulkan kekuatan luarbiasa pada diri kita. Kesusahan dan tekanan akan mengasah azam dan daya juang serta membangunkan kekuatn untuk menongkah arus kehidupan yang penuh kesukaran dan halangan.

Kelemahan umat Islam hari adalah rentetan dari kisah-kisah kelemahan jiwa. Ketika Islam bertapak di Andalusia, Abdul Rahman Al Ghafiqi yang merupakan gabenor Islam pada masa itu (Zaman pemerintahan Umar Ibnu 'Aziz), pernah dipanggil seorang tokoh zimmi untuk mengadap Abdul Rahman (Salah seorang Tabi'in). Lalu ditanyakan kepadanya "Kenapa raja kamu, Charles Martel tidak cuba menyerang kami atau tidak cuba membantu pemerintah-pemerintah wilayah untuk menyerang kami?"



Dengan tenang ahli zimmi itu menjawab; "Wahai gabenor, oleh kerana engkau telah tunaikan segala janjimu kepada kami, kini menjadi tanggungjawab saya pula untuk memberikan jawapan jujur kepada soalan engkau. Pemimpin kamu Musa bin Nusair telah mengukuhkan cengkamannya di sepanyol, kemudian dia mula mengalihkan tumpuan untuk menakluki Pergunungan Pyrennes yang memisahkan antara Andalus dan negeri kami yang indah." Ahli zimmi menyambung, "Apabila mengetahui hasrat tersebut, pemerintah wilayah-wilayah dan paderi mengadu kepada raja kami; 'Tuanku, telah sekian lama kami dan ank cucu kami menanggung kesedihan, semenjak sekian lama kami mendengar tentang umat Islam...kami bimbang mereka akan menyerang kami dari arah timur tetapi kini mereka mara dari arah barat. Seluruh sepanyol telah mereka miliki beserta seluruh kelengkapan yang ada di sana. Selepas itu mereka berjaya menakluk gunung yang memisahkan kami dan mereka. Sedangkan bilangan mereka kecil dan senjata mereka sedikit. Kebanyakan mereka tidak mempunyai perisai untuk mempertahankan diri daripada hayunan pedang bahkan kebanyakan mereka tidak mempunyai kuda untuk berperang."

"Raja Charles melepaskan pandangan jauh-jauh lalu berkata; "Saya telah meneliti sedalam-dalamnya masalah ini. Mereka kini ibarat air bah yang menelan apa saja yang menghalang arusnya, malah arus itu menghanyutkan segala-galanya. Saya melihat mereka ini adalah manusia yang mempunyai pegangan (Iman) dan keikhlasan. Dengan 2 perkara itu mereka tidak memerlukan jumlah yang ramai atau senjata yang cukup. Mereka mempunyai keyakinan dan kejujuran yang sudah cukup untuk menggantikan perisai dan kuda. Tetapi kita akan tunggu hingga mereka mula mengaut kekayaan. Apabila mereka sudah miliki amah(orang gaji) dan khadam. Apabila mereka mula berlumba merebut kuasa. Ketika itu kita akan berjaya mengalahkan mereka dengan cara yang mudah dan tak perlu bersusah payah."

Ya, umat Islam ketika itu memiliki kekuatan jiwa untuk berpegang pada prinsip dan nilai-nilai Islam serta tidak terpengaruh kepada jiwa. Itulah rahsia kekuatan mereka iaitu kekuatan jiwa dan kita hari ini dilanda kelemahan jiwa hingga musuh dengan begitu mudah mengalahkan dan menghina kita. Lihatlah di palestin; siapa membantu siapa; Siapa yang dibantu oleh kerajaan Mesir? Kenapa mereka tidak membantu saudara seaqidah mereka?. Apa pula yang kita lakukan??PENULIS : ABU HANIFAH


Tiada ulasan: