Isnin, 13 September 2010

ADAB DI JALANAN

ADAB DI JALANAN

"tundukanlah pandangan ,cegahlah dari sesuatu yang menyakitkan , balaslah ucapan salam,perintahkanlah agar melakukan perkara yang makruf dan mencegah dari yang mungkar"

Sabda Rasulullah S.W.A kepada sahabat yang bertanyakan tentang hak-hak di jalanan
(tempat lalu lintas orang ramai)
yang bermaksud :

"sebaik-baik hari adalah hari jumaat ,sebaik-baik bulan adalah bulan ramadhan,dan sebaik-baik amalan adalah solat diwaktu awal waktu"
Jawab Ibnu Abas r.a tatkala di tanyakan apakah yag sebaik-baik hari,sebaik baik bulan  dan sebaik-baik amalan

"Sesungguhnya aku amat mengharapkan agar dia di puji oleh sekalian penduduk di bumi ini"
Jawab abdul Mutalib ketika di tanya kenapa dia menamakan cucu kesayangannya Muhammad wal hal nama itu belum pernah di pakai oleh sesiapa pada
ketika itu"
Sekitar 70,000 orang menghadiri pengajiannya. lebih dari 5000 orang yahudi dan nasrani memeluk agama islam di tangannya. Lebih dari 10,000 penjahat bertaubat di tangannya . dia membuka pintu taubat selebar-lebarnya sehingga masuk kepadanya orang-orang yang tidak terjumlah banyaknya.Mereka menjadi baik keadaannya . Ia membimbing kemajuan diri mereka. setelah Baiat dan taubat, orang-orang tersebut berasa bertanggungjawab terhadap iman yang di perbaharui. Beliau memberi izin kepada murid-muridnyaynag di pendang mampu dan istiqamah untuk mendidik.Maka tersebar luas lah para murudnya itu menyeru umat manusia kepada agama Allah S.W.T mendidik jiwa ,memerangi kesyirikan,bidaah,adat jahiliyah dan kemunafikan. Lalu tersebar lah dakwah agama islam"

Tulisan As-Syeikh Abul Hassan An-Nadawi mengenai peribadi dan perjuangan As-syeikh Abdul Kadir Al Jailani didalam bukunya "rijalul fikri Wad;Da'wah fil islam."

Aku pernah bersama Rasulullah S.a.w dalam 7 kali perperangan . Aku berada di belakang garisan mereka. Aku membuatkan makanan untuk mereka ,mengubati orang-orang yang sakit,"
Kata-kata Ummu Athyayah Al-Ansari r.ha

Tiada ulasan: